mjuk bebisbok



Jag var sugen på att göra en egen mjuk bok till Lova, en som kan tvättas i maskin så hon kan gnaga på den ordentligt. Jag klippte bitar från tyger jag köpt hos liandlo med fina tryck från sånger i storleken 16x12 cm. 8 tyger till sidorna i boken, och 4 bitar fleecetyg i samma storlek för att göra sidorna lite stadigare. Jag sydde ihop dom två och två, med fleece emellan, med overlocken (men en tät sicksacksöm på vanlig maskin funkar det med). Ryggen på boken är en bit kantband som jag sytt fast för hand, genom alla sidorna på boken. Lova älskar att titta på alla färgerna, och den verkar smaka riktigt gott också.

Tips: Om du gör en egen, välj gärna tyg med motiv som du kan berätta något om så ni kan "läsa" boken tillsammans, det blir roligare så. Kan du inte komma på en liten saga kring motivet så kan du berätta om färgerna och mönstret på tyget. Jag kan ibland tycka att det är svårt att prata en hel dag med någon som inte alltid direkt svarar, och då känns det lättare att ha något specifikt att prata om, som bilderna i en bok. Under fliken bytes/säljes har jag tyger jag gärna byter/säljer som jag använt till mjuka böcker och sångtärningar.

2 kommentarer:

  1. Superfin! :-) (Och jag anstränger mig som sjutton för att inte skriva något om "en god bok". ;-) )
    Och det är bra att du pratar mycket. Då får hon ett grymt ordförråd sen. :-) (Alternativt lär sig snabbt att säga "Mamma - Tyst!" ;-) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och ja, god är den allt! ;)

      Radera