virka en uteperuk

virkad peruk bebis
Jag tror inte att det finns något lustigare än bebisar i peruker! Att klä på sin bebis fåniga kläder är det roligaste man kan göra, och tar man kort kan stunden förevigas i oändlighet och användas som minne att fnissa åt på ålderns höst, som skylt vid studenten eller utpressning om man är lagd åt det hållet. Jag började virka på en hjälmmössa men ångrade mig mitt i och gjorde istället en otroligt tjusig "uteperuk" (ord myntat av Stina Glaas dotter).

Virkad i Järbos Molly och virknål 4 mm.
st = stolpe

Varv 1: virka 2 luftmaskor. Virka 10 stolpar i första maskan.
Varv 2: 2 st i varje st = 20 st
Varv 3: *1 st, 2 st i nästa st* upprepa mellan ** varvet ut
Varv 4: *2 st, 2 st i nästa st* upprepa mellan ** varvet ut
Varv 5: *3 st, 2 st i nästa st* upprepa mellan ** varvet ut
Varv 6: *4 st, 2 st i nästa st* upprepa mellan ** varvet ut
Varv 7-11: 1 st i varje maska
Varv 12-18: virka 35 stolpar, vänd
Klipp av och fäst garnet.

virkad peruk bebis

Den är lite stor på min 5 månaders och jag gissar att den här passar en ettåring bäst, virkas den med en mindre virknål går det nog att få den lagom till en bebis.

Rosetten är ett sidenband jag knutit och sytt fast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar